Krymskim Tatarom podoba się u ruskich


Znalezione obrazy dla zapytania russkij mir

 

16:45 19 MARZEC 2017

 

Uczestnicy ceremonii weselnej, Tatarzy na Krymie

Tatarzy krymscy o życiu w składzie Federacji Rosyjskiej

© Sputnik. Sergey Malgavko

ŚWIAT

10:02 19.03.2017Krótki link

19843490

Jak zmieniło się życie krymskich Tatarów w ciągu ostatnich trzech lat przebywania w składzie Federacji Rosyjskiej?

Portal internetowy „Rossija dla wsiech” przeprowadził sondaż wśród krymskich Tatarów i dowiedział się, jak zmieniło się ich życie w ciągu ostatnich trzech lat, od momentu, gdy Krym przyłączył się do Rosji. 

Sulejman Bachszyszew, 59 lat, bakczysarajski rejon:

Budowa mostu przez Cieśninę Kerczeńską na Krymie

© SPUTNIK. SIERGIEJ MAŁGAWKO

Jaka przyszłość czekała Krym w składzie Ukrainy?

Moje życie zmieniło się w ostatnich trzech latach na lepsze. Jestem niepełnosprawnym emerytem. Mam dobrą emeryturę, zniżki na usługi komunalne. Państwo daje mi bezpłatne lekarstwa. Krym zaczęli upiększać. Remontują drogi, stawiają światła na przejściach. Rezultaty już są, widać, że dużo się dzieje. 

Zade Alijewa, 37 lat, Dżankoj, wychowawczyni:

Po pierwsze, od razu przyjęto ustawę o rehabilitacji Tatarów krymskich. A jeśli mówić o zmianach, to meczety się buduje, place zabaw dla dzieci, przedszkola też. Wiem, że kolejki do przedszkoli się zmniejszyły, nawet jeśli są, to już nie takie, jak na Ukrainie. 

Emran Saidametow, 42 lata, symferopolski rejon, urzędnik:

Sam pracuję w budżetówce, nigdy nie miałem nic wspólnego z biznesem. Zdobyłem wykształcenie i pracuję już od 15 lat. Moja żona pracuje w szkole. Pensje są wypłacane na czas, wszystko idzie dobrze. Teraz nasza sytuacja materialna stała się trochę lepsza, w zeszłym roku nawet mogliśmy sobie pozwolić pojechać na urlop. 

Saide Murtazajewa, 21 lat, studentka:

Tatarzy krymscy

© PHOTO: RIA NOVOSTI/KONSTANTIN CHALABOV

Rehabilitowane narody Krymu łatwiej otrzymają rosyjskie obywatelstwo

Przyznaję, że udziału w referendm w 2014 roku nie wzięłam. Ale trzeba podkreślić, że sytuacja na Krymie zmieniła się na lepsze. Okres adaptacji zakończył się dość szybko. Po trzech latach z przekonaniem mogę powiedzieć, że w tej chwili na Krymie jest porządek we wszystich sferach, jest dużo miejsc pracy, normalne pensje, emerytury i wypłaty socjalne. 

Murat Jazydżijew, pracownik Centrum Medialnego im. Gasprinskiego:

Mogę otwarcie powiedzieć o tym, że w okresie, odkąd Rosja przywróciła sobie Krym, krymscy Tatarzy jako naród byli rehabilitowani, zaczęły działać programy pomocy deportowanym narodom krymskim, zaczęto nas szanować. W Ukrainie przypominano sobie o nas tylko przed wyborami. Nasz język jest językiem państwowym w Republice Krym, czego nie było za czasów Ukrainy. W państwowych przedsiębiorstwach Tatarów krymskich zrobiło się więcej, niż za czasów Ukrainy. Mam opowiadać dalej?

Usein Minsanow, 45 lat, rejon sakski, wieś Iwanowka:

Jestem rolnikiem, jak pracowałem 10 lat temu, tak i teraz pracuję. Tak, są programy różne, mój znajomy wygrał grant i dostał pieniądze na rozwój gospodarstwa rolnego. Przynoszą nam na czas emerytury, mieszkamy w naszych rodzinnych ziemiach i tutaj jest spokojnie. To najważniejsze. 

Dodaj komentarz

Ta witryna wykorzystuje usługę Akismet aby zredukować ilość spamu. Dowiedz się w jaki sposób dane w twoich komentarzach są przetwarzane.