M28 cieszy się wzięciem w Ameryce


 

Advertisement

Next Gazeta.pl

 

Polski samolot zadziwia Amerykę. Może nie jest piękny, za to niebywale prosty i wytrzymały. Wystartuje w każdych warunkach

Karol Bogusz

15.04.2017 10:16

 

PZL Mielec - samolot M28

PZL Mielec – samolot M28 (źródło: PZL Mielec)

Od lutego trwa misja handlowa fabryki PZL Mielec, która prezentuje w obu Amerykach samolot M28. Maszyna jest prosta i uniwersalna, czego dowodzą prezentacje od Grenlandii po Buenos Aires.

 

24 lutego produkowany w Polskich Zakładach Lotniczych w Mielcu dwusilnikowy turbośmigłowy samolot M28 wyruszył w dwumiesięczne tournée po Ameryce Łacińskiej i Karaibach, odwiedzając po drodze także Danię, Szkocję, Islandię, Grenlandię, Kanadę i USA.

  • Pokonanie Atlantyku w połowie zimy w kierunku zachodnim to tylko jeden z przykładów, że ten wytrzymały, niezawodny samolot radzi sobie nawet w najtrudniejszych warunkach pogodowych – mówił wówczas Mariusz Kubryn, główny konstruktor M28. – Szacujemy, że do końca tournée pokazowego, samolot będzie miał wylatane 14 500 kilometrów nad pasmami górskimi i oceanami, startując i lądując na pasach położonych w dżungli i na wyspach. Zademonstruje swoje zdolności do działania zarówno w wysokich jak i niskich temperaturach – dodawał Kubryn.

Głównymi atutami samolotu są prostota i niskie koszty eksploatacji, które mają kluczowe znaczenie dla klientów z Ameryki Łacińskiej. M28 może nie wygrywa ekologią czy nowoczesnym designem, za to potrafi startować w dowolnego obszaru w miarę płaskiej powierzchni, zabierze 2,3 tony ładunku, a wymontowanie siedzeń zajmuje 7 minut.

Widocznie takich właśnie zalet poszukują południowoamerykańscy nabywcy, bo pokazy cieszą się dużym zainteresowaniem.

– Jesteśmy bardzo zadowoleni z dużego zainteresowania pokazami samolotu M28 wśród komercyjnych firm transportowych oraz jednostek wojskowych na terenie Brazylii. Ten samolot ma największe możliwości załadunkowe w swojej klasie – powiedział cytowany przez PAP Janusz Zakręcki, prezes i dyrektor naczelny PZL Mielec. – Klienci szukają dynamicznego, wszechstronnego i taniego w eksploatacji samolotu, zaprojektowanego specjalnie do transportu cargo oraz pasażerów z nieutwardzonych pasów startowych oraz zrzutów spadochronowych lub ładunków na tereny dotknięte klęskami żywiołowymi w regionach górskich, na polanach w dżungli lub na wąskich plażach wyspiarskich.

Potencjalni klienci z Trynidadu i Tobago byli szczególnie zainteresowani zdolnościami samolotu M28 do przewozu 19 pasażerów lub pasażerów i ładunku podczas jednego lotu oraz możliwością załadunku i rozładunku cargo poprzez tylne drzwi.

Przedstawiciele brazylijskiej armii mogli obserwować, jak łatwo jest przygotować samolot M28 do misji ewakuacji medycznej, przyjąć na pokład 17 w pełni uzbrojonych żołnierzy lub precyzyjnie dokonać zrzutów spadochroniarzy i ładunku przez tylne drzwi maszyny. Sprzęt wykorzystywany na misjach jest umieszczany w kabinie przy pomocy ręcznie obsługiwanej wciągarki o udźwigu do 700 kilogramów.

Polski samolot posiada silniki o łącznej mocy 2,2 tys. koni mechanicznych. Produkowany jest przez fabrykę w Mielcu, która należy do amerykańskiego koncernu Lockheed Martin.

 

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Log Out / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Log Out / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Log Out / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Log Out / Zmień )

Connecting to %s